قطعا دیگر نیازی به معرفی cPanel، کنترل پنل معروف و محبوب نیست. از مشهور ترین و محبوب ترین و در عین حال ساده ترین کنترل پنل وب هاستینگ برای کاربران است. حال در این مطلب قصد داریم تا به آموزش نصب این کنترل پنل محبوب بر روی سرور لینوکس بپردازیم.

آموزش نصب سی پنل بر روی سرور لینوکس

کنترل پنل سی پنل فقط بر روی ۳ مدل معروف سیستم عامل لینوکسی قابل اجراست. نسخه Red Hat Enterprise، CentOS و Cloudlinux نسخه هایی هستند که کنترل پنل وب هاستینگ سی پنل را می توان بر روی آن نصب کرد. نسخه Red Hat Enterprise نسخه ای بسیار پر هزینه و گران از لینوکس است که به صرفه نخواهد بود. نسخه CentOs خود مشتق شده از نسخه Red Hat Enterpirse است. در سرور های اختصاصی برای این که بازدهی بیشتری داشته باشید پیشنهاد می شود تا سرور خود را پارتشین بندی کنید. در سرور های مجازی می توانید از مقادیر پیش فرض استفاده کنید.

یکی از موارد ساده و راحت بودن سی پنل این است که برای استفاده از آن نیازی به خرید لایسنس در ابتدای کار ندارید و می توانید از استفاده رایگان و آزمایشی آن استفاده کنید.

با کمک برنامه Putty و از طریق یک ssh به سرور وصل شوید. سپس با استفاده از کد دستوری

Yum install perl wget –y

کتابخانه perl و دانلود منیجر wget را بر روی سرور خود نصب کنید. حال باید آخرین ورژن سی پنل را از وبسایت رسمی آن دانلود کنید. با استفاده از دانلود منیجر Wget که نصب کردیم آخرین ورژن سی پنل را نصب می کنیم. سی پنل را باید در دایرکتوری home نصب کنیم.

به وسیله کد دستوری زیر اقدام به دانلود سی پنل می کنیم.

Cd /home

Wget -N http://httpupdate.cpanel.net/latest

Sh latest

فرآیند نصب سی پنل در لینوکس در این مرحله آغاز می‌شود. برای این نصب خودکار به هیچ عنوان نباید عجله کنید. نوع سرور و قدرت Port مدت زمان نصب این بسته را مشخص می‌کند که معمولا بیشتر از 1 ساعت به طول نمی‌انجامد.

بعد از اینکه فرآیند نصب سی پنل در سرور لینوکس به اتمام رسید، کنترل پنل WebHost شما با آدرس https://server-ip:2087 در دسترس‌تان قرار می‌گیرد.

زمانی که ورودتان به cPanel وب هاست برای بار نخست باشد، می‌بایست یک‌ سری تنظیمات اولیه را به صورت کلی برای سیستم انجام دهید. توجه داشته باشید که بدون انجام دادن این تنظیمات نمی‌توانید از سرور به درستی استفاده کنید؛ پس حتما این تنظیمات اولیه و کلی را انجام دهید تا بتوانید از سرور برای سی پنل استفاده کنید.

بعد از اینکه cPanel را نصب کردید، حتما امنیت سرور را با استفاده از روش‌هایی که وجود دارد افزایش دهید. شما می‌توانید برای افزایش امنیت سرور خود، یک فایروال یا آنتی ویروس معتبر را نصب و پیکربندی کنید. یادگیری این آموزش باعث می شود در خرید سرویس میزبانی و خرید هاست نمایندگی پر سرعت ایران، مدیریت بهتری در آنها اعمال کنید. برای مطالعه کسب در امد از هاست نمایندگی می توانید روی لینک بالا کلیک کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله آموزش تنظیمات و نصب کنترل پنل معروف و محبوب سی پنل بر روی سرور لینوکس را به شما ارائه شد. به راحتی می‌توانید با استفاده از مطالب گفته شده در بالا، سی پنل را بر روی سرور لینوکس نصب کنید و تنظیمات آن را انجام دهید.

در صورت بروز هرگونه مشکل در هر یک از مراحل نصب و تنظیمات cPanel بر روی لینوکس، می‌توانید مشکل خود را با پشتیبانی سایت مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.